VOJNO ZRAKOPLOVSTVO

Avioni danas imaju različite oblike: s dvostrukim trupom, trokutasti, "delta-avioni" ("leteća krila"), pa čak i avioni bez krila koji se mogu okomito dizati i spuštati. Avion može letjeti i bez posade gdje   čovjeka zamjenjuje uređaj na daljinsko upravljanje.

Možda za koju godinu polete i avioni na nuklearni pogon. Postizati će velike brzine uz vrlo malu potrošnju nuklearnog goriva. Za sada je glavni problem kako napraviti relativno lagani nuklearni reaktor za takav avion i kako zaštititi posadu od zračenja. Prvi pokusni let aviona na nuklearnim reaktorom napravljen je 1955. godine.

Bombarder B2

Avione koji služe u vojne svrhe ubrajamo u vojno zrakoplovstvo. Svi ostali avioni (za prijevoz putnika, robe, pošte i druge potrebe) spadaju u civilno zrakoplovstvo.

Razne vrste transportnih aviona služe za prijevoz  putnika, robe, pošte itd. Za prijevoz bolesnika služe sanitetski avioni ali tu su dužnost danas preuzeli helikopteri. Avionom se sve više služimo u privredi, naročito poljoprivredi. Posebnim avionima prskaju se šume i polja kemikalijama za uništavanje štetnih kukaca.

Naše civilno zrakoplovstvo je još mlado. Razvijalo se još u bivšoj Jugoslaviji nakon drugog svjetskog rata u velikoj firmi JAT. Tvornice koje su proizvodile jedrilice i avione su "Utva", "Soko" i "Libis" dok je "Franjo Kluz" izrađivao je padobrane a tvornice "Rudi Čajevec", "Teleoptika" i "Prva petoljetka" proizvodile su raznu opremu za avione. Helikoptere izrađivala je tvornica "Soko" iz Mostara.

Bombarder B2

Završetak velike ere od 100 godina motorne avijacije doveo je do potrebe analize proteklog perioda te do razmišljanja i najava kako će izgledati zrakoplovstvo u budućnosti. Kao i dosad, nova rješenja će se najprije primjenjivati u vojnom zrakoplovstvu, a tek kasnije u civilnom.

Francuski lovac Rafaele


VRHUNSKI LOVAC
 
Najzanimljiviji lovačko - presretački zrakoplovi koji bi u bliskoj budućnosti trebali ući u naoružanje su francuski Rafaele te Eurofighter Typhoon. 
Njih zajedničkim snagama razvijaju Njemačka, Velika Britanija, Italija, Španjolska. Daleko ispred njih po svojim svojstvima bit će novi američki lovac F/A-22 Raptor, prvi istinski lovac 5. generacije. Premoć Amerikanaca u današnjoj industriji lovačkih zrakoplova najbolje pokazuje činjenica da će F/A- 22 zamijeniti F-15, jedan od najboljih lovačko - presretačkih zrakoplova danas u svijetu.

                     Eurofighter Typhoon
Iako u  nazivu  Raptora  stoji i slovo“A“  (američki jurišni zrakoplovi označavaju se slovom  „A“- Attacker), očito je da će se on koristiti primarno u lovačko - presretačkim zadaćama

F-22 RAPTOR in ACTION! World’s best fighter 


Već na prvi pogled jasno je da se prilikom konstruiranja Raptora posebna pažnja posvetila njegovoj   radarskoj nevidljivosti. U sve tri projekcije nastojalo se što je veći broj bridova postaviti paralelno, kako bi se elektromagnetsko zračenje koje dolazi od strane protivničkog radara odbilo od zrakoplova tako da se ne vraća natrag prema radarskoj prijemnoj anteni; to je uvjet da protivnik ne stekne sliku o  položaju, brzini i pravcu leta Raptora.

Secrets of Future Airpower 2015 


Rakete  zrak - zrak i ostalo  naoružanje  nalaze se unutar trupa zrakoplova. Uz smanjenje  radarske vidljivosti, ovakav  pristup  nošenja  naoružanja  znatno  doprinosi smanjenju aerodinamičnog otpora, što ima za posljedicu manju potrošnju goriva. Ova i ostala dizajnerska svojstva smanjila su   radarski poprečni presjek (RCS - Radar Cross Section - izraz u kvadratnim metrima, koji prikazuje radarsku vidljivost zrakoplova) F/A - 22 na veličinu obične ptice.

SU35 vs F22 RAPTOR vs EUROFIGHTER 2013


Pogonska skupina Raptora, koja se sastoji od dva Pratt&Whitney F -119-P-100 turboventilatorska motora, oba statičkog pogona od skoro 16 tona, ne nudi samo sirovu snagu već i neka revolucionarna svojstva. Naime,  mlaznice  motora  mogu  se  pomicati gore - dolje i na taj način mijenjati smjer sile pogona  koje  nude  zrakoplovu  izvanrednu  pokretljivost  i  prednost  u  bliskoj  zračnoj  borbi  pred ostalim lovcima s nepomičnim mlaznicama.

Dogfights of the Future 


U  paleti  novina  na  zrakoplovu  F/A - 22  nalazit  će  se  i  tzv. superkrstarenje odnosno mogućnost krstarećeg leta nadzvučnom brzinom od Mach 1,5 bez korištenja naknadnog izgaranja (režim rada motora kod kojega se gorivo direktno ubrizgava u stražnji dio gdje izgara pod  djelovanjem  ispušnih plinova te oslobađa dodatni pogon, ali i znatno povećava potrošnju goriva).

                           F/A-22 Raptor

Oko 2010. godine još će se jedan zrakoplov uvoditi u sustav američkih i britanskih zračnih snaga.  
F-35JSF (Joint Strike Fighter), koji zajedno razvijaju američke i britanske tvrtke. Odlikovat će se mnogim svojstvima lovca F/A-22, ali i još nekima. S F-35 na značenju će ponovno dobiti zrakoplovi s mogućnošću vertikalnog polijetanja i slijetanja, takozvani VTOL (Vertical Take-off & Landing) zrakoplovi. Prvi avion sa takvim svojstvom bio je dobro znani britanski zrakoplov za blisku potporu Harrier, razvijen 60-ih godina prošlog stoljeća. Kada se uvrsti u borbene eskadrile, više nakon pola stoljeća nakon Harriera, piloti na F-35 moći će uživati u mnogim prednostima vertikalnog polijetanja i slijetanja.

                                     F-15

Kako sada stvari stoje, SAD kao vodeća svjetska velesila koja u vojne svrhe izdvaja najveća novčana sredstva zadržati primat u razvoju vojnih letjelica. Već prokušani jurišnik F-117Night Hawk“ i 
bombarder B-2Spirit“ daju nagovijestiti karakteristike vojnih aviona koji dolaze. Glavna prednost ovih letjelica, kojoj je podređena čitava konstrukcija, nalazi se u pojmu „stealth“, koji predstavlja      svojstvo radarske nevidljivosti. Bombarder B-2, konstruiran kao nevidljivo leteće krilo, napada pod okriljem mraka visoko preciznim oružjem s velike udaljenosti i visine, siguran od opasnosti koju        donose radarski vođene rakete protuzračne obrane.

F-35JSF  Joint Strike Fighter
Vojska upotrebljava najrazličitije vrste aviona: bombardere, lovce, špijunske avione. Bombarderi  nose bombe, od kojih svaka može biti teška i po 1000 kg. Mogu ponijeti i nuklearno oružije. Najveće bombardere zovemo zračnim tvrđavama. Za borbu protiv neprijateljskih bombardera u zraku, služe avioni - lovci.  U tom  slučaju  bombarderi  imaju  pratnju  lovaca  ili raketa  zemlja - zrak koji štite njihov let. U drugom svjetskom  ratu  postojali  su  i  torpedni  avioni  koji  su  torpedima  napadali   brodove. 
Špijunski  ili  izviđački  avioni  (danas  nevidljivi  za  radare)  lete  iznad  neprijateljskog  teritorija  i obavještavaju svoje baze o pokretima neprijateljskih trupa (također,  danas se takve  stvari  obavljaju putem satelita) i o drugim svojim zapažanjima.

Harrier
U drugom svjetskom ratu, špijunski zrakoplovi snimali su neprijateljska područja posebnim fotografskim aparatima za snimanje sa velikih visina, za snimanje kroz maglu i oblake i za noćna snimanja. 
Veliki desantni avioni služe za prebacivanje padobranaca, tenkova, topova i razne opreme duboko u   neprijateljsku   pozadinu.  Posebna vrsta vojnih aviona  su  bespilotne  letjelice. Takvim avionima u posebnim prilikama upravlja  se sa zemlje. To su lovci koji se sami kreću prema unaprijed određenim ciljevima.

                       F-117 Night Hawk
Svi lovci u drugom svjetskom ratu bili su naoružani protuavionskim mitraljezima, a neki i manjim topovima.  Nakon  drugog  svjetskog  rata vojska sve više upotrebljava  mlazne i raketne avione  zbog  njihove brzine. Podaci o izradi najnovijih aviona strogo su čuvane vojne tajne.

                     Bombarder B-2Spirit"

                        RATNI AVIONI U 2. SVJETSKOM RATU
Njemački Messerschmitt ME 262, koji je vozio brzinom od 870 km/h, bio je prvi mlazni lovac.

Red Tails: P-51 Mustang vs Messerschmitt Me 262


Lockheed Shooting Star bio je prvi američki mlazni lovac.

Lockheed F-80 Shooting Star Jet Fighters


U Korejskom ratu vodile su se prve bitke između mlaznih lovaca. Većina je posjedovala delta krila (zakriljena prema natrag), kao što su imali ruski MIG - 15 i američki F - 86 Sabre.

F-86 Sabre VS MiG-15 Dogfight Korean War Multiple Kills


Godine 1954. Boeing je napravio B - 52 Superfortress, koji je bio glavni USAF-ov bombarder.
Sredinom 20. stoljeća avioni su počele letjeti blizu zemlje kako bi izbjegle otkrivanje putem radara. U novim zrakoplovima, radarski sustav automatski održava zrakoplov na sigurnoj stalnoj visini.   Ako sustav zakaže, zrakoplov se automatski počinje uzdizati.

B-29 Superfortress FiFi Start up

Hawker Harrier iz 1968. bio je jedini uspješni odskočni mlažnjak s obrtnim mlaznim motorom za okomit uzlet.

2010 MCAS Miramar Air Show - AV-8D Harrier Vertical Take-Off & Landing Demo


Sustav zrakom prijenosnog upozorenja (engl. kratica AEW) promatra zemlju sa znatne visine i može uočavati niskoleteće letjelice, stoga su Amerikanci počeli razvijati nevidljive sustave, kao npr. RCS i RAM.
RCS engleska je kratica za radarski poprečni presjek, a znači promjenu oblika aviona kako bi postao manje vidljiv na radaru. RAM (engleska kratica za radarski apsorpcijski materijal) jest premaz koji   radar ne registrira.
Godine 1988. SAD je pokazao svoj prvi nevidljivi bombarder B - 2, čije je šifrirano ime Have Blue.Nakon njega slijedio je nevidljiv lovac F - 117.

B-2 Stealth Bomber - Red Flag (2012)

Piloti koji upravljaju modernim mlaznjacima voze nadzvučnim brzinama. Uz to, opskrbljeni raznomopremom visoke tehnologije sposobni su obavljati zahtjevne zadatke.



LOVCI U DRUGOM SVJETSKOM RATU
Uz  avione  Spitfire,  Hurricani su bili glavno  uporište britanske  obrane protiv Njemaca u zračnoj  invaziji na Veliku Britaniju 1940. godine.  Hurricani  i  Spitfire sudjelovali  su  u  spektakularnim   zračnim borbama protiv njemačkih ratnih aviona - lovaca Messerschmitt 109 i Focke - Wulf 109,   koji  su  bili  pratnja njemačkim bombarderima. Veliki lovac Hurricane pokazao se vrlo efikasan    ratni avion - lovac.


Hurricane
Messerschmitt Bf 109 E-3


Original Focke Wulf 190 A-5

Spitfireova  maksimalna  brzina  od  650  km/h  i  izvanredna  okretnost  pokazale  su  se  presudnimznačajkama u borbama aviona lovaca prilikom invazije na Veliku Britaniju.

Spitfire
U  drugom  svjetskom  ratu,  avioni - lovci  bili  su  dotjerani jednokrilci  (zrakoplovi s jednostrukim krilima)  koji  su  se razlikovali od  dvokrilaca  iz prvog svjetskog rata.  Mnogi su se razvili iz motorakoji su se rabili za utrke 20-ih i 30-ih godina 20. stoljeća.
Najpoznatiji britanski zrakoplov bio je Supermarine Spitfire. Razvio se iz hidroaviona S.6B, koji je krajem 1920-ih osvojio priznati Schneiderov trofej.

Spitfire vs BF109 Battle of Britain 1940 War

Najpoznatiji  američki  ratni  lovac  bio je  sjevernoamerički  P-51  Mustang,  koji je  mogao  postići brzine veće od 700 km/h i imao je domet 1700 km. Uvijek je bio pratnja bombarderima.

Red Tails 2012


WW2: Operation Bodenplatte

Na  Tihom oceanu,  američki  avioni poput Grumman Wildcata Hellcata  borili su se protiv  brzog aviona - lovca sa odličnim manevarskim sposobnostima - lovca Mitsubishi A6M Zero.

WW2: The Hellcat vs The Zero


WWII American Air-Power 

Najpoznatiji  njemački  ratni avion - lovac,  bio je brz i okretan  Messerschmitt  Bf  109. Avionom je upravljao  njemački prvak u letenju Erich Hartmann. Oborio čak  352  neprijateljska zrakoplova. Za vrijeme rata izgrađeno je oko 33 000 takvih aviona - lovaca.

Messerschmitt Me 262 Düsenjäger Shooting down P-51 Mustang

Avioni - lovci  Messerschmitt  109  imali su svoj nadimke. Tako je  Bf 109 E  bio Emil, a  Bf 109 G Gustav.
Njemački Focke - Wulf 190 imao je BMW-ov radijalni motor, koji mu je omogućio uspinjanje više od 1 100 km u minuti.

World's Greatest Air Battles (History Documentary)

Najpoznatiji  ruski lovac - zrakoplov bio je  MIG LaGG-3 koji je  vozio ruski prvak u letenju Ivan Kozhedub, a oborio je 62 njemačka aviona.

MIG LaGG-3
The Zero Killers (History Documentary)


Noćne  vještice  bile  su  izvanredne  ruske  eskadrile  ženskih  vojnih  pilota - lovaca koje  su noću letjele iznad Kavkaza i napadale Njemce.

Britanski lovac Hurricane bio je staromodniji, sporiji i manje poznat avion od Spitfirea, ali njegova pouzdanost učinila je taj avion jako djelotvornim. Hurricanei su u stvari uništili više neprijateljskih aviona od Spitfirea.
Presjek lovca Spitfire
Detalji Spitfire
Radioantena
Neprobojno prednje staklo
Metalna krila raspona 10 metara
Trokrilni propeler
Hermetički zatvoren spremnik s gorivom
Četiri strojnice u svakom krilu
Jedan 20-milimetarski top u svakom krilu
Motor Rolls- Royce Merlin sa 1030 konjskih snaga, sposoban pokretati avion brzinom većom od 520 km/h


BOMBARDERI U DRUGOM SVJETSKOM RATU
1930-ih  Boeing  je napravio  B - 17 Flying Fortress,  naoružanu  teškim naoružanjem koje je moglo pogađati mete i danju.

B - 17 Flying Fortress
Curtis F8C Helldiver iz 1929. godine bio je prvi  bombarder za obrušavanje, projektiran da  ispusti bombe na kraju svoga dugoga obrušavanja. Ciljevi su bili nosači aviona. Njemački bombarder za 
obrušavanje Stuka dobio je strašno ime u njemačkoj invaziji 1939. godine.

Bombers of WWII: American Curtiss SB2C Helldiver 

Ju87 - Stuka Dive Bomber


Ju87 - Stuka Dive Bomber

Bombarderi  Heinkel 111,  Dornier Do 17  i  Junkers Ju 88 sa dva motora bili su glavni njemački bombarderi u munjevitom ratu u bitki za Veliku Britaniju (Blitzkrieg).

Wings of the Luftwaffe The Secret Bomber Heinkel He 111 


Dornier Do 17 bomber; IL-2 Cliffs of Dover

Ju 88 Bombers on Mission w/ Bf 109 Escort Spitfire Shot Down WW2 Aerial Combat Video w/ Sound

U  prosincu  1939.  godine  velik  poraz  britanskih  Wellingtona  pokazao  je  da  i teško naoružani bombarderi ne mogu pretrpjeti dnevne napade, pa su Britanci prešli na noćne napade.
Radarski  sustavi  bombardiranja  naslijepo, koji  su se  dopuštali  u  naprednim  izviđačkim akcijama, unaprijedili su preciznost noćnih napada.
Ultralagani De Havilland Mosquito bio je dovoljno brz za dnevne napade.

WWII Best Aircraft | De Havilland DH.98 Mosquito - Documentary History Film


Ruski Iljušin Il - 2  ili  Stormovk  bio  je  tako  dobar  u pogađanju tenkova te je Staljin rekao da je neophodan za Crvenu armiju poput zraka ili hrane.

Cliffs of Dover trailer (IL-2 Sturmovik)

Rušitelji  brana u  Njemačkoj 1943. godine,  bombarderi Lancaster iz 617. eskadrile, jurišali su na njemačke brane poskakujućim bombama. Bile su to kuglaste bombe koje je napravio Barnes Wallis. Poskakivale su preko vode, krećući se prema ciljanim objektima. Avro Lancaster mogao je nositi  6   tona bombi u napadima s niskih nadmorskih visina.

WW2: British AVRO Lancaster Heavy Bomber

Kamikaze (na japanski znači nebeski vjetar) bili su borci opskrbljeni bombama i benzinom koji su se samoubilački obrušavali iz aviona točno na neprijateljske brodove.

Kamikaze (History Documentary)


Najveći  bombarder  bio  je  Boeingov B-29  Superfortress,  koji  je  mogao  letjeti  na  visinama do 10 000 metara. Godine 1945. avioni B-29  (Enola Gay), bacili su bombe na Hiroshimu i  Nagasaki (Japan).

Great Planes Boeing B 29 Superfortress

                                                               ENOLA GAY - OMD


DA LI IMA NETKO U ZRAKOPLOVU?

Možda je F - 35 posljednji višenamjenski borbeni zrakoplov kojim je pilot upravljao u njegovoj kabini. Povod za postavljanje ovakvog pitanja leži u činjenici da će u budućnosti sve veći broj vojnih zadataka preuzimati bespilotne letjelice, posebno u područjima gdje je velika opasnost od obaranja zrakoplova. U modernim su zrakoplovima UAV - i (Unmanned Aerial Vehicle) već istisnuli izvidničke zrakoplove s ljudskom posadom. U budućnosti će slijediti njihova potpuna afirmacija u jurišnim zadaćama s korištenjem visokopreciznog naoružanja, a kao završni stupanj evolucije uslijedit će pojava bespilotnih letjelica za zaštitu zračnog prostora, tj. avioni -  lovci UAV-a.

NASA's Global Hawk aircraft


Prednosti letjelica bez ljudske posade su značajne; one su manje i teže je otkrivanje njihovog prisustva na nebu, u pravilu su jeftinije od skupih višenamjenskih zrakoplova, mogu ostati duže u zraku i što je najvažnije u slučaju obaranja ne postoji opasnost pogibije pilota ili njegova zarobljavanja, jer on sjedi na sigurnom u simuliranoj kabini zrakoplova negdje izvan zone opasnosti odakle upravlja letjelicom

Top 10 Drones in the World


Veličina i daljina djelovanja današnjih izviđačkih letjelica bez posade varira od onih najmanjih koje se lansiraju iz ruke sa zadaćom da prikupe informacije o neprijatelju "iza sljedećeg brda" do onih koje djeluju na velikim udaljenostima, s velikih visina. Global Hawk s doletom od preko 25 000 km djeluje na strateškoj razini s visine od preko 20 kilometara. Mogućnost prijenosa jasnog video i foto zapisa u stvarnom vremenu osnovne su odlike modernih UAV-a danas.

RQ-4 Global Hawk


Korak prema korištenju bespilotnih letjelica za napad prvi su poduzeli Amerikanci naoružavši svoju bespilotnu letjelicu RQ - 1 Predator protuoklopnim projektilima Hellfire. U operacijama SAD-a u Afganistanu, Predator je pronašao cilj te ga uništio svojim naoružanjem.
 
RQ1 Predator Mission


Eksperimentalni X - 45A koji predstavlja buduću bespilotnu letjelicu namijenjenu djelovanju s američkih nosača zrakoplova može nositi precizno vođene bombe većeg kalibra. Uz implementaciju "stealth" tehnologije ima sve uvjete da u budućnosti zamijeni F - 117. Budući da nema pilota, nije potrebno ugrađivati složenu zrakoplovnu tehnologiju za upravljanje zrakoplovom niti sustav izbacivog sjedala. Taj prostor se sada može iskoristiti u druge svrhe. Kada se sve dobro izračuna, dobija se letjelica istih ili boljih svojstava od F - 117, za višestruko manje novca i bez rizika gubitka pilota.

MQ-1 Predator MQ-9 Reaper UAV Operations (2011)





Nema komentara:

Objavi komentar