KANADERI

Svakog ljeta u požarima nestanu ogromne količine šuma, maslinika, vinograda a nije rijetkost da i kuće stradavaju. Vatru gase svi, od profesionalnih vatrogasaca do mještana. U uvjetima izoliranih i teško dostupnih područja, kakva prevladavaju u krškom krajoliku Dalmacije, nitko i ništa ne može zamijeniti KANADER. 


Kanaderi u akciji

Požari u Hrvatskoj haraju od srpnja do rujna. Više od dvije trećina požara događaju se u primorju. Svakog ljeta izgori oko 10 000 hektara površine, a u borbi s ljetnim šumskim požarima svake godine sudjeluje preko 15 000 vatrogasaca. Duga sušna razdoblja, visoka temperatura zraka, niska relativna vlaga, promjene brzine i smjera vjetra, nesanirani deponiji i nemar stanovništva - sve su to najčešći čimbenici koji pogoduju stvaranju uvjeta za nastanak i širenje šumskih požara. Procjenjuje se da u ljetnim mjesecima dnevno plane 30 do 50 požara u Dalmaciji.
Naziv kanader naša je inačica pravog naziva ovih aviona - Canadair. Republika Hrvatska raspolaže zrakoplovima tipa Canadair 215, Canadair 415 te vatrogasnim zrakoplovom tipa Air Tractor 802 - T.

Hrvatski kanaderi u akciji

CL - 215 i CL - 215T

Kanader tipa CL - 215 konstruiran je još šezdesetih godina, prema kriterijima kanadske šumske i vatrogasne službe, koje su pokušavale pronaći način da se uspješnije bore protiv šumskih požara. CL - 215 imao je unutrašnji spremnik kapaciteta 5340 litara, a mogao ga je napuniti pomoću dva usisna otvora tijekom leta uz samu površinu vode. Pogonila su ga dva Pratt & Whitney R2800 motora, koja su mogla podnijeti uvjete ekstremne vrućine prilikom nadlijetanja zapaljenih vrhova stabala. Proizvodnja se intenzivirala 1969. godine, a tijekom narednih 20 godina ukupno je proizvedeno 125 zrakoplova ovog tipa. Kad se 1993. godine počeo proizvoditi Canadair 415, neki CL - 215 povučeni su s tržišta.
CL - 215 najstariji je tip kanadera. Neki CL - 215 razvijeni su u CL - 215T.

Amazing Sea Plane CANADAIR CL 215 Greece Pick and Drop Water

Posebna inačica zrakoplova CL - 215, nazvana CL - 215T, mješavina je karakteristika tipova 215 i 415. Nova se verzija razlikovala od stare najviše po povećanju snage, što je omogućilo duže letove i dulji boravak u zraku. U stari mehanički kokpit CL - 215 dodani su novi instrumenti, upravljačka konzola, klima - uređaj, kao i noviji elektronički instrumenti. Ukupno sedamnaest zrakoplova tipa 215 nadograđeno je u 215T, i danas se koriste u Španjolskoj (15) i Quebecu (2).
Na nepristupačnim područjima Dalmacije kanaderi su nezamjenjivi u gašenju ljetnih požara.

The awesome Canadair CL 215 T

CANADAIR 415

Canadair 415 rezultat je dugogodišnjeg iskustva letenja zrakoplovom CL - 215. Sustav grabljenja vode znatno je napredniji, i umjesto dva, sadrži 4 odjeljka i 4 spremnika za vodu na kojima se nalaze zaklopna vrata. Ukupan kapacitet spremnika je 6130 litara. Kokpit ovog tipa opremljen je novim elektronskim uređajima i klimom. U usporedbi sa svojim prethodnikom, može ponijeti veću količinu vode i provesti znatno više vremena u zraku. Svjetlo dana ovaj je zrakoplov ugledao 1993. godine, a svoj prvi let u borbi protiv šumskih požara imao je 1994. godine.

CL415 "GROUND BATTLE "(HAF)

Canadair 415 jedan je od najučinkovitijih amfibijskih zrakoplova namijenjenih prvenstveno gašenju šumskih požara. CL - 415 skuplja vodu kroz četiri odjeljka sa zaklopnim krilcima. Vodu može skupljati na područjima dubokim 2 m i širokim samo 90 m. Za skupljanje vode CL - 415 treba samo 410 m. No, još 930 m potrebno je da bi se avion s visine od 15 m spustio do razine mora te ponovo podigao na istu visinu.


CL - 215 vs CL - 415

KANADER
CL - 215
CL - 415
Težina
12 160 kg
12 882 kg
Volumen tankova
5346 lit.
6137 lit.
Uzletna staza (pun)
890 m
844 m
Sletna staza (pun)
780 m
674 m
Max. brzina
304 km/h
375 km/h
Brzina ispuštanja vode
175 km/h
195 km/h
Trajanje punjenja spremnika
10 sec
12 sec



PILOT KANADERA

Upravljanje kanaderom smatra se vrhuncem pilotske karijere. Na kapetansko mjesto može sjesti samo iskusan pilot s najmanje 1500 sati leta u drugim letjelicama. Naše požare gase najstariji kanaderi na svijetu. Trideset četiri godine star kanader, sa cijelom hrpom sklopki, dugmadi, ručica i brojaka, nipošto nije najjednostavniji zrakoplov za upravljanje.

Najbolji piloti kanadera i airtractora na svijetu dolaze iz Hrvatske

Naši piloti kanadera koji su u pravilu, većinu toga, desetljećima upravljali MIG-ovima i svim borbenim zrakoplovima, ne znaju za hidrauliku i klima -  uređaje u kabini. Umjesto toga, sa zrakoplovne piste uzlijeću zajedno sa sidrom, uredno omotanim ispod kokpita. Nije riječ o nekakvim pilotskim hirovima i praznovjerju - funkcija sidra je iz čiste praktičnosti i snalaženja u situacijama kada i najsuvremenija tehnologija gubi dah u utrci s paklenim vrućinama požara.

Nadljudski napori u kabini kanadera

Ako kojim slučajem kanader zakaže na moru, sidro će osigurati da ga morske struje i vjetar ne bace na obalu. Osim vatrene stihije, kanaderima najviše problema stvara morska sol jer uzrokuje galvanizaciju. Motori kanadera, pogotovo novije generacije proizvodnje, od toga se štite redovitim ispiranjem destiliranom vodom.


SIGURNOST

Polijetanje, slijetanje i uzimanje vode su najkritičniji trenuci u letu svakog kanadera. Dvadeset i tri tone metala koje treba pod pravilnim kutem i pravom brzinom spustiti što nježnije na morsku površinu, ostavlja malo mjesta improvizaciji. Ako bi kojim slučajem vrata na rezervoaru bila otvorena, dodir s morskom površinom bio bi koban za posadu. Propušteno "checkiranje" i zatvaranje svih otvora, prije dvije godine je francusku posadu kanadera stajalo života.

Hrvatske zračne snage u gašenju požara

Sjediti i jedanaest sati dnevno upravljati zrakoplovom u čijoj kabini temperatura doseže i do pedeset stupnjeva zadatak je samo za prekaljene protupožarne borce. Na zapadu je to jedno od najplaćenijih zanimanja. U Kanadi, na primjer, piloti kanadera mjesečno primaju 15 000 dolara. Svejedno, njihov je posao neizvjestan i prepun opasnosti. Nerijetko avion zakaže nasred mora, pa ga tegljači izvlače na obalu.

Pet kanadera gasilo požar kod Zadra

Turbulencije znaju biti strahovite kad gori borova šuma, i nije rijetkost da pilotima potpuno okrenu zrakoplov. Tu je i dim od kojega se gotovo ništa ne vidi, a posebna opasnost su i dalekovodi i jaki vjetrovi, tzv. pijavice. Piloti najprevrtljivijim drže previše mirno more. Tada se stvara "glassefekt", koji može pilota prevariti u procjeni koliko je visoko iznad morske površine. Zbog svega toga, svatko tko želi pristupiti floti kanadera mora proći strogu trogodišnju obuku.
Gašenje borove šume najzahtjevniji je zadatak pilota kanadera. Šuma se nadlijeće na visini od svega nekoliko metara.


SAKUPLJANJE I ISPUŠTANJE VODE

Otvor kroz koji kanader usisava vodu nije velik. Za skupljanje 5,5 tona vode dovoljno je 8 do 10 sekundi. Pritisak je strahovit. Novim tipovima ovih letjelica, čiji rezervoari mogu primiti 6,2 tone vode, treba još manje vremena. Kad kanader ispusti vodu, naglo se uzdiže. Pilotima je zapravo najvažnija sinkronizacija sa snagama na zemlji.

Seaplanes pick up water

Gdje oni bace vodu, vatrogasci moraju nastaviti. Da bi imali što bolji učinak, kanaderi vodu ispuštaju na vrlo malim visinama. Ako se gasi makija, poželjna je visina 20 do 30 metara, dok je u slučaju borove šume idealna visina svega dva do pet metara od vrhova užarenih stabala. Za kanadere je puno učinkovitije ako gase požar koji nije daleko od mora ili jezera.

Canadair in Action Over Croatia 2012

Ipak je velika razlika ako pilotima treba minuta ili petnaest minuta do mora ili jezera. Na malim razdaljinama kanader može djelovati 18 do 22 ispusta vode u satu, s tim da ljudi i njihova imovina imaju prioritet. Zapravo, kanaderi su jedini spas za puste otoke, osamljene lučice i uvale gdje je hladovine i sjene malo. Oni su protagonisti vječne drame - borbe čovjeka s vatrom.

Ovakvo gašenje požara još niste vidjeli

Nema komentara:

Objavi komentar