VELIKI PUTNIČKI LINIJSKI AVIONI

Avion Boeing 247 iz 1933. godine bio je prvi moderni linijski avion s glatkim jednostrukim krilima, aerodinamičnom metalnom konstrukcijom i stajnim trapom koji se uvlači za vrijeme vožnje.

Korean Air B747 Flight: KE1218 Jeju to Seoul (Gimpo)

Douglas DC-3 iz 1936. godine mogao je bez poteškoća prevesti 21 putnika brzinom od 320 kilometara na sat, pa je bio prvi popularni putnički linijaš.

Etihad Airways - Live From Abu Dhabi - 18 December 2014

Godine 1952. počeo je voziti De Havilland Comet 4, prvi mlazni putnički linijski avion na svijetu.

Air Canada Boeing 787 Dreamliner 3 Cabin Review

Comet 4 je više nego prepolovio vrijeme međunarodnih letova, ali je doživio i nekoliko nesreća.
Mlažnjak Boeing 747 sa četiri motora leti na visinama od 10 000 do 13 000 metara, dosta iznad većine oluja, a može voziti bez zaustavljanja od New Yorka do Tokija.

Turkish Airlines Flight Review: TK67 Singapore to Istanbul

Doba mlažnjaka počelo je krajem 1950-ih američkim avionom Boeing 707 i Douglas DC-8.
Širokotrupni putnički mlažnjak Boeing 747 iz 1970. godine, prvi Jumbo Jet imao je više od 400 sjedala, pa je time putovanje avionima postalo jeftinije.

Singapore Airlines Business Class - Airbus A380 - SIN-NRT -Welcome to pampered Luxury!

Mlažnjaci sa četiri motora, poput Boeinga 747, mogu bez stajanja letjeti 10 000 kilometara brzinama od 1000 kilometara na sat.

LUFTHANSA BOEING 747-8 IAD-FRA ECONOMY CLASS

Nadzvučni putnički linijaši, koji mogu letjeti brzinama većim od 2000 kilometara na sat pokazali su se preglasnima.

Virgin America First Class transcontinental

Airbus A3XX za 555 putnika mogao bi biti prvi veliki putnički linijski avion na kat.

Emirates A380 business class Dubai to Sydney

Sa svemirskim avionima, poput Lockheed-Martinova Venture Stara, svemirska putovanja mogla bi postati rutinom.

Air New Zealand Airbus A320 / Auckland to Queenstown / CAUTION


PUTNIČKI ZRAČNI PROMET

Avion je silno skratio daljine na Zemlji. Kontinenti su postali bliski susjedi, a usamljeni otoci, izgubljeni u prostranstvima oceana, pretvorili su se u usputne stanice za duge letove.
Trideset i šest putničkih aviona prevozilo je putnike i robu u Jugoslaviji, a održavalo je i redovitu vezu s nekim stranim državama (Francuskom, Austrijom, Grčkom, Italijom, Turskom, Čehoslovačkom, SSSR-om i ostalima). Oni su prevezli 1964. godine oko 10 000 putnika i 100 tona robe, a 1970. godine 1 520 000 putnika i 11 000 tona robe. Te brojke pokazuju kako se razvijao zračni promet na prostorima bivše Jugoslavije.

QATAR AIRWAYS A340-600 ECONOMY CLASS I CDG - DOH I

Suvremeni transportni avioni opskrbljeni su raznim uređajima za sigurnost i udobnost putnika: spravama za navigaciju, radarom i ostalim sredstvima za let noću, kroz maglu i ostalo. Imaju opremu za spašavanje posade i putnika, za slučaj nesreće (padobrane, gumene čamce, uređaj protiv požara i drugo). U pilotskoj kabini velikoga putničkog aviona ima više od 400 kontrolnih uređaja: za mjerenje visine, brzine leta, vanjske temperature zraka, tu su zatim razni elektronski uređaji, koji daju znak za uzbunu ako se dogodi kvar i ostali. Veliki avioni imaju kabine sa sjedalima, koja se po noći mogu rasklopiti i pretvoriti u krevete. Uređaj za klimatizaciju održava ugodnu temperaturu u avionu, bilo da on leti iznad Sjevernog pola ili iznad ekvatora.

Avion ima nekoliko članova posade. To su jedan ili dva pilota, koji upravljaju avionom, zatim mehaničar, radio-telegrafist, domaćice ili stjuardese, koje poslužuju putnike, i drugi. Dok avion leti, radio-telegrafist održava vezu s uzletištem. U određenim vremenskim razmacima javlja o toku leta i prima obavijesti (o vremenskim prilikama i ostalim stvarima).

Cathay Pacific Economy Class Review: CX713 BKK-SIN

Veliko je zanimanje naših ljudi za avijaciju. Stoga su u mnogim mjestima organizirani aeroklubovi i centri koji razvijaju interes i ljubav prema avijaciji. Oni osposobljavaju zrakoplovne modelare, jedriličare, pilote i padobrance. Svi su aeroklubovi bili ujedinjeni u Zrakoplovnom savezu bivše Jugoslavije.
Svi putnički avioni u međunarodnom zračnom prijevozu nose s obje strane trupa i s donje strane krila razne oznake i natpise. Natpisi aviokompanija, raznih sponzora kao i države odakle dolaze.


ZRAČNE LUKE

Prva zračna luka na svijetu sagrađena je 1928. godine u Croydonu nedaleko od Londona. Mnogi prvotni aerodromi, predstavljali su središta društvenog okupljanja. Prije gradnje aerodroma leteći brodovi slijetali su na vodu. Zato su zračne luke, poput njujorške La Guardije, smještene blizu vode. Više od 50 aerodroma ima danas promet veći od 10 milijuna putnika godišnjeDvadeset pet aerodroma nalazi se u SAD-u.


TOP 10 Biggest Planes in the World

Šest zračnih luka ima promet veći od 30 milijuna putnika. U njih se ubrajaju aerodromi O`Hare u Chicagu i Chep Lap Kok u Hong Kongu


HKG Plane Spotting - Chek Lap Kok, Hong Kong


A Tour of Chicago O'Hare International Airport's Terminals 1, 2, and 3, August and September 2013

Najprostraniji aerodrom na svijetu jest Kralj Abdul Aziz u Saudijskoj Arabiji. Površina mu je veća od 22 464 hektara. Najprostraniji aerodrom u SAD-u je onaj u Dallasu, a u Europi Charles de Gaulle u Parizu. Zračna luka u Hong Kongu Chep Lap Kok otvorena je 1998. godine i jedna je od najmodernijih na svijetu. 


New King Abdulaziz International Airport Project

Aerodrom Kansai u Japanu u cijelosti je izgrađen na umjetnom otoku u zaljevu Osaka pa može funkcionirati 24 sata na dan a da ne ometa ljude svojom bukom. Kod prvotnih aerodroma terminali za svaki let bili su svrstani u red na točno određenom mjestu. 


15 +Minutes Plane Spotting - Paris Charles de Gaulle Airport 

Terminali građeni 1970-ih locirani su na proširenim nasutim molovima, kao npr. Schiphol u Amsterdamu, ili u gradskim satelitima, kao npr. u Los Angelesu. 1970-ih godina širokotrupni putnički mlažnjaci Boeing 747 trebali su 4 km dugu pistu za polijetanje, ali danas je potrebno puno kraće uzletište.


MegaStructures - Kansai International Airport (National Geographic Documentary)


MASOVNI PUTNIČKI PRIJEVOZ

Posljedice terorističkog napada na SAD korištenjem komercijalnih zrakoplova jasno se odražava i danas na putnički promet. Neki su avioprijevoznici propali nakon 11. rujna 2001., a neki su se ujedinili kako bi opstali. Unatoč strogim provjerama putnika, koje su postale pravilo na svim međunarodnim aerodromima, kao i kašnjenjima, što stvara nelagodu među putnicima, niti jedan drugi oblik prijevoza ne može parirati prednostima zračnog transporta, osobito na dužim relacijama. Iako u problemima, zračni transport ljudi i robe će, naravno, opstati. Prema nekim procjenama, broj prevezenih putnika će se udvostručiti do 2017. godine, a utrostručiti do 2025. godine. Kako zadovoljiti tako povećane potrebe zračnog transporta u budućnosti?

Inside the A380's cabin

Neki vizionari vide rješenje u razvoju sustava čije bi karike bili ogromni zrakoplovi kapaciteta preko 1000 putnika, uz manje zrakoplove čiji kapacitet ne bi bio ispod 200 putnika. Naravno, uz ovakve zrakoplove ogromnog kapaciteta bilo bi potrebno reorganizirati aerodrome; što vrijedi prelazak tisuća kilometara u kratko vrijeme, ako na zemlji morate čekati satima na ukrcaj.

Emirates A380 First Class Suites, HD Experience

Najzanimljiviji novi putnički zrakoplov koji će se pojaviti za par godina bit će A380, europskog proizvođača Airbus. Novi divovski avion slijedi ideju o potrebi za masovnim prijevozom putnika u budućnost. Kao direktan konkurent današnjem najvećem putničkom avionu, Boeingu 747, A380 će na svoje dvije razine imati mogućnost prijevoza čak 840 putnika, iako će se zbog podjele na 3 razreda broj putnika smanjiti na još uvijek rekordnih 555. Ogroman prostor unutar A380 omogućit će nove sadržaje za putnike, pored dosadnog višesatnog sjedenja i gledanja filmova na zaslonu; čitaonice, uredi, pa čak i prostor za rekreaciju, podići će zračno putovanje na posve novu razinu.


Lufthansa Airbus A380 Shanghai - Frankfurt (D-AIMI)


BRŽE, VIŠE, DALJE

S povlačenjem Concordea iz komercijalnog prometa, putničko zrakoplovstvo izgubilo je dimenziju nadzvučnog putovanja. Prema nekim predviđanjima, u budućnosti će civilno zrakoplovstvo jednostavno zaobići područje nadzvučnog leta i ući u zonu hiperzvučnog (let brzinama pet puta većim od brzine zvuka, Mach 5), suborbitalnog putovanja. Ideja je podići komercijalni promet na visine gdje je zrak vrlo rijedak i gdje je moguće ostvariti hiperzvučne brzine. Posljedica ostvarenja ove zamisli bit će dostizanje bilo koje točke na zemaljskoj kugli u svega nekoliko sati te ulazak u eru svemirskog turizma.
Da bi se ideja hiperzvučnog putovanja provela u djelo potrebno je riješiti mnoge tehničke probleme, kao i pitanje isplativosti.


Concorde - Supersonic Marvel


AVION ZA SVAKOGA

Zamislite vrijeme kada ćemo svakodnevno sjedati u letjelice i odlaziti na posao ili u markete kao što to danas činimo automobilima. Zamislite vrijeme mnogobrojnih osobnih aviona, kojima svatko može upravljati kao danas osobnim automobilima.

HondaJet Production Aircraft

Zvuči nevjerojatno, ali je donekle realno očekivati u nekoj daljoj budućnosti. Osnovni preduvjet je daljnji razvoj informatičke tehnologije i tehnike razvoja zrakoplovstva koja će letjelice učiniti još naprednijima. Krajnji cilj biti će konstruirati letjelicu koja će moći letjeti samostalno odnosno omogućiti svakom onome koji uz manju obuku želi letjeti i upravljati njome do željenih udaljenosti.

Honda's jet dream takes flight

Ukoliko u toku vožnje pilot napravi nekakvu grešku tijekom vožnje ili sam sebe dovede u opasnost, letjelica će sama reagirati, upozoriti pilota ili sama ispravljati greške i sigurno dovesti putnike do odredišta. Već u bliskoj budućnosti sve više automobilskih industrija početi će se baviti proizvodnjom malih civilnih mlaznih aviona, kao što je to nedavno napravila Honda sa svojim avionom HondaJet.

HondaJet Nears Delivery After Provisional FAA Certification – AINtv

Nema komentara:

Objavi komentar