Sve avione osim najbržih aviona, pokreću turboventilatorski mlazni motori. Isti onakvi koji pokreću i ruske ratne zrakoplove tipa MIG. Turboventilatorski motori ušli su u široku upotrebu 1970-ih i danas su premoćno najrasprostranjenija vrsta mlaznih motora.
- Prednji ventilator koji stvara zaobilaznu struju hladnog zraka.
Presjek MIG - 29 |
- Dovodni otvor zraka
- Kućište motora, koje je građeno od karbonskih vlakana i plastike, prošupljeno je poput saća. Unutar njega je vanjski zaobilazni provodni kanal za struju hladnog zraka iz prednjeg ventilatora. Unutrašnji kanal vodi struju vrućeg zraka kroz kompresor, komoru sagorijevanja i turbinu do ispušnog ventila.
- Ispušni ventil kroz koji bučno izlazi struja vrućeg zraka.
- U tipičnom turbomlažnjaku ispušni plinovi bučno izlaze iz motora brzinom i do 1600 km/h.
Turbina MIG - 29 |
Nešto slično mlaznom motoru napravio je drevni grčki junak Aleksandar u 1. stoljeću. To je bila lopta koju su okretale struje vodene pare što su izlazile iz dva otvora (mlaznice).
Prve mlazne motore napravili su istodobno 1930-ih Pabstvon Ohain u Njemačkoj i Frank Whittle u Velikoj Britaniji premda ni jedan nije znao za rad onoga drugog.
Jet Engine, How it works ?
Ohainov motor stavljen je u Heinkel HE - 178, koji je prvi put poletio 27. kolovoza 1939. godine. Whittleov motor je ugrađen u Gloster E 28 iz 1941. godine. Prvi američki mlažnjak bio je Bell XP - 59 Aircomed iz 1942.
Mlažnjaci se pokreću istiskivanjem zračne struje sa stražnje strane. Ta struja zraka udara okolni zrak tako brzo da njihova reakcija potiskuje avion prema naprijed, poput balona koji ispušta zrak.
Mlazni motori nazivaju se i plinske turbine jer u njima izgara plinovito gorivo koje neprekidno okreće lopaticu turbine.
Turbomlazni motori jedinstvena su vrsta mlaznih motora. Zrak se nakuplja u prednjem dijelu motora i tamo se komprimira okretanjem kompresorskih lopatica. Gorivo koje se ubrizgava u komprimirani zrak u sredini motora sagorijeva, nakon čega se smjesa plina i zraka naglo širi. Proširena smjesa okreće, ne samo turbine koje pokreću kompresor, nego i ispušta struju vrućega zraka vrlo velikom brzinom koja gura avion prema naprijed. Superbrzi mlazni motori vrlo su bučni, ali su korisni za ultrabrze ratne avione i nadzvučne Concorde.
Turbopropelerski motori su turbomlazni motori koji većinu svoje snage troše na okretanje propelera, a manje energije troše za izbacivanje struje vrućeg zraka.
Turboventilatorski motori primjenjuju se u većini velikih putničkih aviona jer su tiši i jeftiniji. Kod njih posebne turbine okreću goleme ventilatore na prednjem dijelu aviona.
Zračno reaktivni motori ili leteće pećne cijevi najjednostavnija su vrsta mlaznih motora koja se upotrebljava samo u projektilima. Oni nemaju ni kompresor ni turbinske lopatice i jednostavno se oslanjaju na brzinu kojom mlažnjak prolazi kroz zrak. Pritom se zrak kroz dovodni otvor utjeruje u motor.
Poput gotovo svih suvremenih ratnih aviona, nevidljive letjelice imaju mlazni pogon. No struja vrućih plinova koji nastaju nakon izgaranja, a izlaze iz mlažnjaka, ostavlja trag koji se vrlo jasno može uočiti na nekim detekcijskim uređajima. Zato su nevidljive letjelice konstruirane da brzo krstare tj. da lete nadzvučnim brzinama bez mnogo ispušnih ostataka.
Mlažnjaci se pokreću istiskivanjem zračne struje sa stražnje strane. Ta struja zraka udara okolni zrak tako brzo da njihova reakcija potiskuje avion prema naprijed, poput balona koji ispušta zrak.
Mlazni motori nazivaju se i plinske turbine jer u njima izgara plinovito gorivo koje neprekidno okreće lopaticu turbine.
How a jet engine works
How do a jet engine works
Turboventilatorski motori primjenjuju se u većini velikih putničkih aviona jer su tiši i jeftiniji. Kod njih posebne turbine okreću goleme ventilatore na prednjem dijelu aviona.
How a jet engine works
Documentary Rolls Royce - How To Build A Jumbo Jet Engine
Real Flight video Boeing Industries Engine Test GE
Nema komentara:
Objavi komentar