Avion Boeing 247 iz 1933. godine bio je prvi moderni
linijski avion s glatkim jednostrukim krilima, aerodinamičnom metalnom
konstrukcijom i stajnim trapom koji se uvlači za vrijeme vožnje.
Korean Air B747 Flight: KE1218 Jeju to Seoul (Gimpo)
Douglas
DC-3 iz 1936. godine mogao je bez poteškoća prevesti 21 putnika brzinom od 320
kilometara na sat, pa je bio prvi popularni putnički linijaš.
Etihad Airways - Live From Abu Dhabi - 18 December 2014
Godine
1952. počeo je voziti De Havilland Comet 4, prvi mlazni putnički linijski avion
na svijetu.
Air Canada Boeing 787 Dreamliner 3 Cabin Review
Comet
4 je više nego prepolovio vrijeme međunarodnih letova, ali je doživio i
nekoliko nesreća.
Mlažnjak
Boeing 747 sa četiri motora leti na visinama od 10 000 do 13 000 metara, dosta
iznad većine oluja, a može voziti bez zaustavljanja od New Yorka do Tokija.
Turkish Airlines Flight Review: TK67 Singapore to Istanbul
Doba
mlažnjaka počelo je krajem 1950-ih američkim avionom Boeing 707 i Douglas DC-8.
Širokotrupni
putnički mlažnjak Boeing 747 iz 1970. godine, prvi Jumbo Jet imao je više od
400 sjedala, pa je time putovanje avionima postalo jeftinije.
Singapore Airlines Business Class - Airbus A380 - SIN-NRT -Welcome to pampered Luxury!
Mlažnjaci
sa četiri motora, poput Boeinga 747, mogu bez stajanja letjeti 10 000
kilometara brzinama od 1000 kilometara na sat.
LUFTHANSA BOEING 747-8 IAD-FRA ECONOMY CLASS
Nadzvučni
putnički linijaši, koji mogu letjeti brzinama većim od 2000 kilometara na sat
pokazali su se preglasnima.
Virgin America First Class transcontinental
Airbus
A3XX za 555 putnika mogao bi biti prvi veliki putnički linijski avion na kat.
Emirates A380 business class Dubai to Sydney
Sa
svemirskim avionima, poput Lockheed-Martinova Venture Stara, svemirska
putovanja mogla bi postati rutinom.
Air New Zealand Airbus A320 / Auckland to Queenstown / CAUTION
PUTNIČKI ZRAČNI PROMET
Avion
je silno skratio daljine na Zemlji. Kontinenti su postali bliski susjedi, a
usamljeni otoci, izgubljeni u prostranstvima oceana, pretvorili su se u usputne
stanice za duge letove.
Trideset
i šest putničkih aviona prevozilo je putnike i robu u Jugoslaviji, a održavalo
je i redovitu vezu s nekim stranim državama (Francuskom, Austrijom, Grčkom,
Italijom, Turskom, Čehoslovačkom, SSSR-om i ostalima). Oni su prevezli 1964. godine oko 10 000 putnika i 100 tona robe, a 1970. godine 1 520 000 putnika i
11 000 tona robe. Te brojke pokazuju kako se razvijao zračni promet na
prostorima bivše Jugoslavije.
QATAR AIRWAYS A340-600 ECONOMY CLASS I CDG - DOH I
Suvremeni
transportni avioni opskrbljeni su raznim uređajima za sigurnost i udobnost
putnika: spravama za navigaciju, radarom i ostalim sredstvima za let noću, kroz
maglu i ostalo. Imaju opremu za spašavanje posade i putnika, za slučaj nesreće
(padobrane, gumene čamce, uređaj protiv požara i drugo). U pilotskoj kabini
velikoga putničkog aviona ima više od 400 kontrolnih uređaja: za mjerenje
visine, brzine leta, vanjske temperature zraka, tu su zatim razni elektronski
uređaji, koji daju znak za uzbunu ako se dogodi kvar i ostali. Veliki avioni
imaju kabine sa sjedalima, koja se po noći mogu rasklopiti i pretvoriti u
krevete. Uređaj za klimatizaciju održava ugodnu temperaturu u avionu, bilo da
on leti iznad Sjevernog pola ili iznad ekvatora.
Avion
ima nekoliko članova posade. To su jedan ili dva pilota, koji upravljaju
avionom, zatim mehaničar, radio-telegrafist, domaćice ili stjuardese, koje
poslužuju putnike, i drugi. Dok avion leti, radio-telegrafist održava vezu s
uzletištem. U određenim vremenskim razmacima javlja o toku leta i prima
obavijesti (o vremenskim prilikama i ostalim stvarima).
Cathay Pacific Economy Class Review: CX713 BKK-SIN
Veliko
je zanimanje naših ljudi za avijaciju. Stoga su u mnogim mjestima organizirani
aeroklubovi i centri koji razvijaju interes i ljubav prema avijaciji. Oni
osposobljavaju zrakoplovne modelare, jedriličare, pilote i padobrance. Svi su
aeroklubovi bili ujedinjeni u Zrakoplovnom savezu bivše Jugoslavije.
Svi
putnički avioni u međunarodnom zračnom prijevozu nose s obje strane trupa i s
donje strane krila razne oznake i natpise. Natpisi aviokompanija, raznih
sponzora kao i države odakle dolaze.
ZRAČNE LUKE
Prva zračna luka na svijetu sagrađena je 1928. godine u Croydonu nedaleko od Londona. Mnogi prvotni aerodromi, predstavljali su središta društvenog okupljanja. Prije gradnje aerodroma leteći brodovi slijetali su na vodu. Zato su zračne luke, poput njujorške La Guardije, smještene blizu vode. Više od 50 aerodroma ima danas promet veći od 10 milijuna putnika godišnje. Dvadeset pet aerodroma nalazi se u SAD-u.
ZRAČNE LUKE
Prva zračna luka na svijetu sagrađena je 1928. godine u Croydonu nedaleko od Londona. Mnogi prvotni aerodromi, predstavljali su središta društvenog okupljanja. Prije gradnje aerodroma leteći brodovi slijetali su na vodu. Zato su zračne luke, poput njujorške La Guardije, smještene blizu vode. Više od 50 aerodroma ima danas promet veći od 10 milijuna putnika godišnje. Dvadeset pet aerodroma nalazi se u SAD-u.
TOP 10 Biggest Planes in the World
HKG Plane Spotting - Chek Lap Kok, Hong Kong
A Tour of Chicago O'Hare International Airport's Terminals 1, 2, and 3, August and September 2013
New King Abdulaziz International Airport Project
15 +Minutes Plane Spotting - Paris Charles de Gaulle Airport
MegaStructures - Kansai International Airport (National Geographic Documentary)
MASOVNI PUTNIČKI PRIJEVOZ
Posljedice
terorističkog napada na SAD korištenjem komercijalnih zrakoplova jasno se
odražava i danas na putnički promet. Neki su avioprijevoznici propali nakon 11. rujna 2001., a neki su se ujedinili kako bi opstali. Unatoč strogim provjerama
putnika, koje su postale pravilo na svim međunarodnim aerodromima, kao i
kašnjenjima, što stvara nelagodu među putnicima, niti jedan drugi oblik prijevoza
ne može parirati prednostima zračnog transporta, osobito na dužim relacijama.
Iako u problemima, zračni transport ljudi i robe će, naravno, opstati. Prema
nekim procjenama, broj prevezenih putnika će se udvostručiti do 2017. godine, a
utrostručiti do 2025. godine. Kako zadovoljiti tako povećane potrebe zračnog
transporta u budućnosti?
Inside the A380's cabin
Neki
vizionari vide rješenje u razvoju sustava čije bi karike bili ogromni
zrakoplovi kapaciteta preko 1000 putnika, uz manje zrakoplove čiji kapacitet ne
bi bio ispod 200 putnika. Naravno, uz ovakve zrakoplove ogromnog kapaciteta
bilo bi potrebno reorganizirati aerodrome; što vrijedi prelazak tisuća
kilometara u kratko vrijeme, ako na zemlji morate čekati satima na ukrcaj.
Emirates A380 First Class Suites, HD Experience
Najzanimljiviji
novi putnički zrakoplov koji će se pojaviti za par godina bit će A380,
europskog proizvođača Airbus. Novi divovski avion slijedi ideju o potrebi za
masovnim prijevozom putnika u budućnost. Kao direktan konkurent današnjem
najvećem putničkom avionu, Boeingu 747, A380 će na svoje dvije razine imati
mogućnost prijevoza čak 840 putnika, iako će se zbog podjele na 3 razreda broj
putnika smanjiti na još uvijek rekordnih 555. Ogroman prostor unutar A380
omogućit će nove sadržaje za putnike, pored dosadnog višesatnog sjedenja i
gledanja filmova na zaslonu; čitaonice, uredi, pa čak i prostor za rekreaciju,
podići će zračno putovanje na posve novu razinu.
BRŽE, VIŠE, DALJE
S povlačenjem Concordea iz komercijalnog prometa, putničko zrakoplovstvo izgubilo je dimenziju nadzvučnog putovanja. Prema nekim predviđanjima, u budućnosti će civilno zrakoplovstvo jednostavno zaobići područje nadzvučnog leta i ući u zonu hiperzvučnog (let brzinama pet puta većim od brzine zvuka, Mach 5), suborbitalnog putovanja. Ideja je podići komercijalni promet na visine gdje je zrak vrlo rijedak i gdje je moguće ostvariti hiperzvučne brzine. Posljedica ostvarenja ove zamisli bit će dostizanje bilo koje točke na zemaljskoj kugli u svega nekoliko sati te ulazak u eru svemirskog turizma.
Da bi se ideja hiperzvučnog putovanja provela u djelo potrebno je riješiti mnoge tehničke probleme, kao i pitanje isplativosti.
AVION ZA SVAKOGA
Zamislite vrijeme kada ćemo svakodnevno sjedati u letjelice i odlaziti na posao ili u markete kao što to danas činimo automobilima. Zamislite vrijeme mnogobrojnih osobnih aviona, kojima svatko može upravljati kao danas osobnim automobilima.
Zvuči nevjerojatno, ali je donekle realno očekivati u nekoj daljoj budućnosti. Osnovni preduvjet je daljnji razvoj informatičke tehnologije i tehnike razvoja zrakoplovstva koja će letjelice učiniti još naprednijima. Krajnji cilj biti će konstruirati letjelicu koja će moći letjeti samostalno odnosno omogućiti svakom onome koji uz manju obuku želi letjeti i upravljati njome do željenih udaljenosti.
Ukoliko u toku vožnje pilot napravi nekakvu grešku tijekom vožnje ili sam sebe dovede u opasnost, letjelica će sama reagirati, upozoriti pilota ili sama ispravljati greške i sigurno dovesti putnike do odredišta. Već u bliskoj budućnosti sve više automobilskih industrija početi će se baviti proizvodnjom malih civilnih mlaznih aviona, kao što je to nedavno napravila Honda sa svojim avionom HondaJet.
Lufthansa Airbus A380 Shanghai - Frankfurt (D-AIMI)
S povlačenjem Concordea iz komercijalnog prometa, putničko zrakoplovstvo izgubilo je dimenziju nadzvučnog putovanja. Prema nekim predviđanjima, u budućnosti će civilno zrakoplovstvo jednostavno zaobići područje nadzvučnog leta i ući u zonu hiperzvučnog (let brzinama pet puta većim od brzine zvuka, Mach 5), suborbitalnog putovanja. Ideja je podići komercijalni promet na visine gdje je zrak vrlo rijedak i gdje je moguće ostvariti hiperzvučne brzine. Posljedica ostvarenja ove zamisli bit će dostizanje bilo koje točke na zemaljskoj kugli u svega nekoliko sati te ulazak u eru svemirskog turizma.
Da bi se ideja hiperzvučnog putovanja provela u djelo potrebno je riješiti mnoge tehničke probleme, kao i pitanje isplativosti.
Concorde - Supersonic Marvel
AVION ZA SVAKOGA
Zamislite vrijeme kada ćemo svakodnevno sjedati u letjelice i odlaziti na posao ili u markete kao što to danas činimo automobilima. Zamislite vrijeme mnogobrojnih osobnih aviona, kojima svatko može upravljati kao danas osobnim automobilima.
HondaJet Production Aircraft
Honda's jet dream takes flight
HondaJet Nears Delivery After Provisional FAA Certification – AINtv
Nema komentara:
Objavi komentar